Artbox - Interieur Extra

Zeven kunstenaars creƫren voor Van Marcke eigen interpretatie van het kleinste kamertje ter gelegenheid van INTERIEUR EXTRA

Voor het project Artbox heeft Van Marcke zeven kunstenaars gevraagd naar een eigen, creatieve interpretatie van een toilet.
Daarmee neemt de onderneming dit jaar op eigenzinnige wijze deel aan de INTERIEUR 2012-beurs. De zeven unieke en verrassende toiletten zullen worden voorgesteld tijdens een speciale publiekspresentatie op het evenement INTERIEUR EXTRA.
'Kunst voor iedereen' sluit nauw aan op de belofte van Van Marcke, namelijk 'Water en warmte voor iedereen'.
De zeven kleinste kamertjes zijn van de hand van Robin Vermeersch, Karen Vermeren, Tinka Pittoors, Pieter Van Eenoge, Rein Vyncke, Vladimir Ivaneanu en Peter Lagast. Ze vallen van 23 tot 28 oktober 2012 te bewonderen in Muziekcentrum Track.
Voor dit project beschikten de kunstenaars over een 'afgesloten toiletbox', samengesteld uit een wc – inclusief reservoir, bril en klep – drie muren, een plafond, een deur in plexiglas en binnen- en buitenverlichting gesponsord door TAL, partner van Van Marcke.
Het project 'Artbox' kreeg tevens de steun van andere sponsors, waaronder Muziekcentrum Track, MAUS Creations, drukkerij Die Keure, fotograaf David Samyn en brasserie De Leite.

Van Marcke behoort tot de steeds talrijker wordende groep ondernemingen die naast het creëren van winst, goederen en tewerkstelling ook een rol willen vervullen buiten de economie, met name door maatschappelijk verantwoord te ondernemen en actief het welzijn en de vooruitgang van de hele maatschappij te bevorderen.

Van Marcke en kunstenaars: een continue relatie en een verrijkende synergie met evenveel verschillende als verrassende aspecten

• Al sinds Van Marcke in 1929 werd opgericht heeft de onderneming een nauwe band met de kunstwereld onderhouden. Met de kunstenaars werd een duurzame, onderling verrijkende relatie opgebouwd.

• Die elkaar versterkende band en het wederzijdse vertrouwen tussen Van Marcke en de kunstenaars houden inmiddels al 83 jaar stand.

• Het was kunstenaar Octave Landuyt die vlak na de oorlog aan de Van Marcke-directie het concept voorstelde van een showroom voor sanitair. Hij creëerde in 1960 ook het logo met het zeepaardje dat vandaag nog altijd onlosmakelijk met onze naam verbonden is.

• In 2002 verleende Van Marcke zijn steun aan de Belgische fotografie met de lancering van het boek 'Water en Warmte'. Vier internationaal gereputeerde Belgische fotografen (Dirk Braeckman, Carl de Keyzer, Stephan Van Fleteren en Marie-Françoise Plissart) gaven daarin hun persoonlijke visie op water en warmte.

• In 2005 kreeg het initiatief een vervolg met de Van Marcke Photo Award, een artistieke wedstrijd ondersteund door Jan Hoet en diverse grote namen uit de wereld van de fotografie. De tweede editie van deze tweejaarlijkse fotowedstrijd vond plaats in 2007.

• De dialoog met de kunstwereld werd meer dan ooit kracht bijgezet met het initiatief 'Xtreme Future', een collectie van prototypes geleverd door een groep kunstenaars die van Van Marcke alle vrijheid en de nodige middelen kregen om hun creativiteit en ideeën de vrije loop te laten. De collectie werd ingehuldigd door beeldhouwer Bernard Duthoy die zelf 'de douche van de toekomst' ontwikkelde, dé bezienswaardigheid op de stand van Van Marcke tijdens Batibouw 2005.

• Van Marcke roept kunstenaars en/of designers al jaren op om badkamers van de (al dan niet nabije) toekomst te creëren, vrij van alle mogelijke invloeden of beperkingen.

• In 2006 vroeg de directie van Van Marcke designer Alain Berteau om de collectie 'Near Future' (prototype) te ontwikkelen. Het zou een collectie in alle creativiteit en openheid worden, zowel wat het design als de aangewende technieken betrof.

• In 2006, 2008 en 2010 nam Van Marcke deel aan de beurs INTERIEUR en werd de onderneming telkens opgenomen in het boek Design X 50, waarin tal van innoverende producten werden voorgesteld. In 2006 waren dat de badkuip SCOOP van Michael Schmidt en de SOFT-eengreepsmengkraan voor wastafels van Ludovica & Roberto Palomba, in 2008 de designradiator SCUDI van Massimo Iosaghini en in 2010 de kraan TUNE van Alain Berteau.

Kunstenaars leren ons de dingen uit een ander oogpunt te bekijken. Ze kunnen ons innovatieve oplossingen aanreiken, vergelijkbaar met wat van een deskundige of onderzoeker verwacht wordt. De kunstenaar kan ondernemingen op een origineel, onverwacht, vernieuwend idee brengen, dat vaak meer dan de moeite loont om grondig uit te werken. De kunstenaar heeft geen beslissingsbevoegdheid en kan zich daardoor losmaken van eventuele beperkingen en bijkomstigheden. Zijn manier van werken garandeert een ongedwongen aanpak. Ons rest enkel de taak zijn voorstellen te bekijken, ze eventueel te transformeren en in praktijk te brengen. De band tussen de kunst- en bedrijfswereld is dan ook van essentieel belang voor de verdere ontwikkeling van onze kennismaatschappij.

pers & public relations officer
Tel.: +32 (0)56 23 77 31