Mondmaskerplicht zorgt voor extra ongelijkheid in het lager onderwijs, en daar wil Van Marcke, samen met Stad Kortrijk, iets aan doen.

• samenwerking met De Deelfabriek
Kortrijk, 31 maart 2021

De mondmaskerplicht in het 5de en 6de leerjaar is noodzakelijk om leerlingen de mogelijkheid te geven na de paasvakantie terug naar school te gaan. Maar de mondmaskerplicht vergroot het ongelijkheidsgevoel bij kinderen uit kwetsbare gezinnen. Zij kunnen immers niet kiezen tussen een goedkoop wegwerpmasker of een duurder stoffen mondmasker met een leuke tekening. Terwijl stoffen mondmaskers met leuke tekeningen erg populair zijn bij de leerlingen in het lager onderwijs.

Van Marcke wil kinderen uit kwetsbare gezinnen in de Kortrijkse regio een beter gevoel geven. Van Marcke schenkt daarom  kwaliteitsvolle herbruikbare stoffen mondmaskers met diverse leuke tekeningen aan de Deelfabriek.

De Deelfabriek, een initiatief van de Stad Kortrijk dat ruil-, deel- en hersteleconomie koppelt aan armoedebestrijding, zal samenwerken met verschillende lokale non-profit organisaties om deze mondmaskers aan de meest kwetsbare Kortrijkse kinderen te geven, met name:

- Kortrijkse jeugdwelzijnswerking AjKo

- Brugfiguren onderwijs – Stad Kortrijk, die als neutrale vertrouwenspersonen vanuit de schoolomgeving de verbinding maken tussen kwetsbare gezinnen en diverse sociale partners

- Verschillende lokale vzw’s, zoals De Kier, De Vaart, Sint-Michielsbeweging en A’kzie, die kwetsbare gezinnen financieel of met voeding, activiteiten en materialen ondersteunen.

Dankzij de samenwerking tussen Van Marcke, stad Kortrijk, Deelfabriek en de verschillende Kortrijkse non-profit organisaties, hebben kinderen uit kwetsbare gezinnen ook de keuze om na de paasvakantie een leuk mondmasker te dragen op school.

Van Marcke, verdeler van badkamers en verwarmingsinstallaties, heeft al jaren het objectief van maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen, dat weerspiegelt wordt in haar missie ‘we care for quality of life’.

“Zorgzaamheid is een van onze waarden, niet alleen voor elkaar en onze klanten, maar ook op lange termijn voor de komende generaties. Daarom vormt duurzaamheid al 10 jaar een belangrijk onderdeel van onze missie “we care for quality of life” via 3 belangrijke domeinen: Caring innovation, Happy Planet en Better Together. Bij dit laatste focussen we ons op de mensen, niet alleen onze eigen medewerkers, klanten en leveranciers maar ook de gemeenschap waarin we leven.  We beseffen heel goed dat het succes van ons bedrijf verweven is met het welzijn van al deze personen.  Daarom dat we in deze uitdagende tijden iets wilden doen voor de meest kwetsbare kinderen in de buurt van onze heimat Kortrijk door het schenken van 660 herbruikbare mondmaskers. Better Together, zeker nu! “, aldus Caroline Van Marcke, CEO.

Vragen over dit initiatief bij de Deelfabriek ?

Contacteer Ruben Derhore | coördinator Deelfabriek
M: 0473 86 24 64 | E: rubenderhore@kortrijk.be

Vragen over dit initiatief bij Van Marcke ?

Contacteer Iris Dochy | Corporate Brand, Culture & Reputation Manager
M: +32 477 31 11 64 | E: idochy@vanmarcke.be