Teamwork en innovatieve technologie veranderen afvalmateriaal in goud!

• Zilverberg Roeselare 01
  • Zilverberg Roeselare 18
  • Zilverberg Roeselare 19
  • Zilverberg Roeselare - stookplaats
Wooncomplex Zilverberg wordt verwarmd met overtollige energie van een vuilverbrandingsinstallatie

Roeselare, vooral bekend vanwege de prachtige historische gebouwen (een deel van de stad is tot werelderfgoed uitgeroepen) en de Rodenbach-brouwerijen, trekt sinds kort echter ook aandacht om een andere reden. Voor het eerst in België wordt een wooncomplex – Zilverberg – verwarmd met overtollige energie van een vuilverbrandingsinstallatie. In dit proces spelen een aantal Mini City-substations van Alfa Laval een belangrijke rol.

Waarom?

Het bedrijf dat de verzekering voor alle appartementen verzorgde weigerde een nieuwe polis te tekenen vanwege het brandgevaar door verouderde verwarmingsapparatuur (olieboilers). Bewoners die tevens appartementeigenaar zijn besloten hierop om deze te vervangen door zeer efficiënte gasbranders. En al snel kwamen Mirom, het gemeentelijk afvalverwerkingsbedrijf en Van Marcke, een belangrijke Belgische speler binnen het HVAC-segment met een beter alternatief.

Totaaloplossing

De door Mirom/Van Marcke ontwikkelde oplossing klinkt heel eenvoudig. Overtollige warmte uit het verbrandingsproces wordt afgekoeld tot 110°C. Het hete water wordt daarna onder hoge druk via warmtewisselaars, pompen en ondergronds leidingwerk over het hele woonblok verdeeld. De 74 Mini City-substations leveren de warmte in functie van de behoeften van elk individueel huishouden. De toestellen werden opgehangen horizontaal aan het plafond in de traphallen op de verschillende verdiepen, een uitzonderlijke plaatsing! Om het stadsverwarmingsnet van het Zilverberg-circuit te scheiden wordt een ‘Alfa Laval Maxi‘-module gebruikt (scheiding tussen hoofdnet en appartementsgebouw)

Geert Spitaels, segment manager bij Alfa Laval Benelux, zegt hierover het volgende: “Mirom en Alfa Laval werken inmiddels al zo’n 25 jaar samen. Samen met hun partners waren ze op de hoogte van de sterke lokale ondersteuning die we konden bieden. We konden ook een geloofwaardig prestatieprofiel voor de Mini City presenteren en de installatie was in vergelijking met andere alternatieven zeer simpel. Daarnaast konden we per appartement het kostenprofiel berekenen.”

Een toekomstige trend?

Het geval Zilverberg toont aan hoe kleine netwerken gemakkelijk kunnen worden aangesloten op uitgebreidere stadsverwarmingscircuits. In dit geval waren de infrastructurele investeringskosten reeds grotendeels betaald. Het hoofdnetwerk voor stadsverwarming loopt tamelijk dicht bij het Zilverberg-gebouw, waardoor de kosten van extra leidingwerk bescheiden konden blijven. In veel gevallen leidt dit tot een korte terugverdientijd en directe voordelen als verhoogd comfort, energiebesparing en lage emissieniveaus.

Dit project kwam tot stand dankzij de nauwe samenwerking tussen de bewoners (die tevens appartementeigenaar zijn), de verbrandingsinstallatie Mirom, installatiebedrijf LACONTE L & C°, studiebureau Stabitec, Alfa Laval en Van Marcke.