Van inspiratie tot installatie en onderhoud

De wereld verandert aan een heel snel tempo. Van Marcke anticipeert hierop door slimme koerswijzigingen. Als verkoper van sanitair, keuken en verwarming heeft het bedrijf een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Haar missie: zorgen voor levenskwaliteit door het leveren van producten, diensten en oplossingen die het leven verbeteren, het comfort verhogen en met respect voor het behoud van ons leefmilieu.

Van Marcke inspireert, installeert, onderhoudt en herstelt. In al deze taken kan zij het verschil maken. Uit onderzoek is gebleken dat de consument langs drie verschillende kanalen - die elkaar deels overlappen - op zoek gaat naar informatie over sanitair en verwarming.

34% zoekt en vindt de info bij zijn installateur

66% zoekt en vindt de info via de klassieke winkelpunten

66% van de consumenten zoekt en vindt de info online.

INSPIREREN

1. Fysiek netwerk

66% van de consumenten richt zich tot de klassieke winkelpunten. Deze zijn en blijven belangrijk. Van Marcke blijft dan ook hierin investeren zoals in Roeselare, Aalst en Brugge waar ze een volledig nieuwe toonzaal opende. De Van Marcke Inspirations toonzalen stralen een eigentijds imago uit waar je advies en inspiratie vindt. In 2016 zijn de 4 sferen – New Essentials, New Escapes, New Fusions en New Traditionals – onder de loep genomen.

Daarnaast komt de ‘experience’ aan bod zoals intelligente spiegels en multifunctionele hoofddouches en zijn er experimenten met virtual reality in de toonzaal in Brugge

2. Online

Inspireren gebeurt ook online met aanwezigheid op Facebook, Pinterest, Instagram. De online productcatalogus van Van Marcke had nog nooit zoveel bezoekers.

3. Meer ecologische producten

We proberen onze klanten te inspireren in de richting van meer ecologische producten zowel op het vlak van waterverbruik, elektriciteitsverbruik maar ook uitstoot. Een goed voorbeeld is de Hamwells douche die het water voortdurend filtert en recupereert. Deze douche bespaart maar liefst 85% water en heeft 70% minder elektriciteit nodig. Onze omzet in ecologische oplossingen gaat in stijgende lijn. In 2017 bedroegen de ‘ecologische oplossingen’ 14% van de omzet.” Caroline Van Marcke, CEO

4. Voorbeeldfunctie

Bij de bouw van het nieuwe distributiecentrum is gestreefd naar een volledig CO2-neutraal gebouw. Het is een showcase van milieuvriendelijke technologieën zoals de toepassing van geothermische verwarming, kleine individuele zuiveringsstations voor de afwatering, zonneboilers en opvang van het regenwater. Dankzij al deze inspanningen krijgt het gebouw een BREEAM-certificaat. In het algemeen wordt bij de bouw van nieuwe winkels of bij renovatie gestreefd naar ecologisch verantwoorde gebouwen.

INSTALLEREN

Het internet gaat voor veel mensen alsmaar belangrijker worden. Sommige klanten kopen online producten die nadien geïnstalleerd moeten worden. Anderen wensen een totaaloplossing.

60% van de consument doet de installatie via een installateur

19% gaat deels via de installateur en doet deels zelf

17% doe de installatie volledig zelf.

Ook hierin spelen we een belangrijke rol. We werken samen met onze partner-installateurs. Steeds meer mensen gaan op zoek naar een installateur via onze website. Voor ventilatiesystemen kan de klant bij ons terecht van bij de ontwerpfase. De ‘solution centers’ berekenen welk systeem de klant nodig heeft. De installatie gebeurt door een installateur of partner-installateur en nadien kan de klant bij ons terecht voor de indienststelling, de keuring, het onderhoud en het herstel.” Caroline Van Marcke, CEO

ONDERHOUDEN EN HERSTELLEN

Van Marcke wilt aan de wens van haar klanten voldoen namelijk de wens om zorgeloos te wonen.

Daartoe is de garantie op Private Label sanitaire producten met 5 jaar verhoogd. Op vraag van de installateur doet Van Marcke Service de indienststelling van toestellen en eveneens het onderhoud en herstel van de eigen producten en exclusiviteiten. “Wij zorgen ook voor de nodige certificaten om in orde te zijn met de Belgische wetgeving en om eventueel subsidies te bekomen. De eindklant zoveel mogelijk ontzorgen daar komt het voor ons op neer: van inspiratie tot installatie en nog lang nadien.” Caroline Van Marcke, CEO