Van Marcke blijft ambitieus !

• Final-Roeselare-03-B-Final (2)
  • B0012616©jandarthet
  • B0012646©jandarthet
  • B0012648©jandarthet
  • fb
Van Marcke opent een nieuwe vestiging op de Bruggesteenweg in Roeselare.

Van Marcke – marktleider in de distributie van sanitair, verwarming en duurzame oplossingen voor warmte en water – opent een nieuwe vestiging op de Bruggesteenweg in Roeselare. Naast de nieuwe toonzaal van 1.200 vierkante meter is er ook een winkel voor professionelen voorzien voor sanitair, centrale verwarming en wisselstukken, de Van Marcke Technics.

De huidige vestiging in de Stationsdreef in Roeselare dateert al van 1962 en voldoet niet meer aan de eisen. Door de gewijzigde verkeerssituatie aan het station is de toonzaal daar moeilijker te bereiken en is de zichtbaarheid sterk verminderd. Bovendien beantwoordt een gebouw uit 1962 niet meer aan de huidige criteria. Van Marcke staat immers voor duurzame gebouwen met een lage emissie. In de nieuwe vestiging op de Bruggesteenweg zitten alle factoren goed. De perfecte ligging – precies in het midden van de vestigingen in Kortrijk en Brugge en vlakbij de snelweg – is een pluspunt.

Geschiedenis

Het filiaal in Roeselare werd opgericht in 1962 - na de filialen in Kortrijk en Brugge - door Raymond Van Marcke, stichter van Van Marcke. In 1966 werd de afdeling verwarming opgestart. Dit betekende een mijlpaal in de geschiedenis van Van Marcke. De overname van de gebouwen van garage Mercedes was eveneens een belangrijke stap. Hier werd de centrale stock van verwarming ondergebracht. Op aanraden van wijlen architect Hendrik Vermoortel van Buro II werden de nieuwe terreinen op de Bruggesteenweg gekozen.

Totaal concept

De Van Marcke Technics is de winkel voor professionals. Zij kunnen genieten van technisch advies. Er zijn 5.000 producten in stock. Binnen de 24 u. kunnen we hen meer dan 27.000 producten bezorgen waar zij het ook wensen. Daarnaast leiden wij ook onze professionals op via Van Marcke College en ondersteunen we hen via van Marcke Service.

In de Van Marcke Inspirations worden de badkamer boxen op een nieuwe frisse en speelse manier gepresenteerd. Samen met concept designers hebben we de presentatie Frames uitgevonden. Deze inrichting is lichter, meer open en flexibel door het gebruik van een frame met stalen profielen. Deze opstelling is zelf beschermd door een model.

Warm merk

Van Marcke wil een warm merk zijn en mensen helpen om van hun huis een warme thuis te maken. Daarom volgt Van Marcke de nieuwste tendensen op de voet. Ter gelegenheid van Batibouw 2016 werden de vier nieuwe stijlen voorgesteld: New Essentials, New Escapes, New Fusions en New Traditionals. Deze stijlen zijn een hedendaagse interpretatie van de vier sferen die Van Marcke reeds meer dan tien jaar hanteert. ‘New Essentials’ staat voor afgelijnde composities, zachte vormen en eenvoudige luxe. Met deze stijl kies je voor een sobere minimalistische sfeer in de badkamer. Ga je voor ‘New Fusions’ dan hou je van een kleurrijke, creatieve, uitbundige en avontuurlijke mix en match van verschillende elementen. Kenmerkend voor ‘New Traditionals’ is het gebruik van mooie materialen zoals marmer en hout. Deze materialen stralen elegantie en klasse uit. Met ‘New Escapes’ ga je voor natuurlijk en authentiek in een warm kleurenpalet van natuurlijke en organische materialen. Een zuiderse toets hier en daar past helemaal in deze stijl.

Duurzaam bouwen

De klimaatopwarming is dé grootste uitdaging waar we vandaag voor staan. Van Marcke is zich bewust van zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid. We proberen onze klanten te overtuigen om een zo ecologisch mogelijk product te kopen. Ook bij de bouw van deze nieuwe toonzaal (Van Marcke Inspirations) en onze nieuwe Van Marcke Technics hebben we gestreefd naar een ecologisch verantwoord gebouw.

Veel aandacht ging naar isolatie van het dak en de muren, beide zijn optimaal geïsoleerd. Glas met de hoogst mogelijke isolatiewaarde werd gebruikt in de toonzaal. Verder komt er nog een groendak boven de Van Marcke Inspirations en binnenkort zonnepanelen op het dak van de Van Marcke Technics. De verwarming in de Van Marcke Inspirations en in de burelen gebeurt met een omkeerbare warmtepomp. Alle toiletten functioneren op regenwater en overal is er ledverlichting voorzien. Dit alles zal aangestuurd worden door een digicontrol-systeem.

In het algemeen wordt bij de bouw van nieuwe winkels of de renovatie gestreefd naar zo ecologisch mogelijke technieken. Alle ledverlichting, verwarmings- en verluchtingssystemen in onze vestigingen worden centraal aangestuurd door een gebouwenbeheersysteem zoals digicontrol of gelijkaardig.

Distributiecentrum EDC

Het nieuwe distributiecentrum EDC (Excellent Distribution to Customers) aan de LAR-zuid is een huzarenstuk op het vlak van ecologische technieken. Het is een showcase voor milieuvriendelijke en duurzame technologieën. De site is water- en CO2-neutraal. De logistieke diensten zorgen voor minder verpakkingsafval en een beperking van de vrachtwagenkilometers.

Een lijstje van enkele toegepaste innovatieve technieken:

- Geothermische verwarming: met 512 boringen wordt warmte en koude uit de ondergrond onttrokken.

- Adiabatische koeling: dit is een duurzaam koelproces op basis van (regen)water in plaats van schadelijk freongas. Deze koeling zorgt voor een aangename temperatuur in een gedeelte van de kantoorgebouwen.

- Groene stroom: 16.000 m² zonnepanelen op het dak, goed voor een capaciteit van 2 megawattpiek.

- Brandstofcellen: de groene stroom wordt tijdelijk gestockeerd met behulp van Solenco Powerbox- brandstofcellen.

- On-site waterzuivering: zwart water wordt gefilterd met behulp van IBA installaties. Het vervuilde water van parkings wordt gezuiverd van brandstof om zo grijs water te genereren. Het gefilterde water wordt samen met het regenwater opgeslagen in waterbekkens met een capaciteit van een half miljoen liter. Met behulp van innovatieve pompen wordt het geregenereerd tot drinkwater.

Het nieuwe distributiecentrum in cijfers:

- 70 miljoen euro

- 320 x 260 m (30 voetbalvelden)

- Totale omvang van het gebouw: ongeveer 90.000 m²

- 80% van alle orders gebeurt automatisch