Van Marcke opent een nieuwe vestiging op de Sint-Pieterskaai 32 in Brugge.

• Brugge
Marktleider in de distributie van sanitair, verwarming en duurzame oplossingen voor warmte en water

Van Marcke blijft ambitieus

Van Marcke – marktleider in de distributie van sanitair, verwarming en duurzame oplossingen voor warmte en water – opent een nieuwe vestiging op de Sint-Pieterskaai 32 in Brugge.

In de Van Marcke Inspirations worden de badkamer boxen op een nieuwe frisse en speelse manier gepresenteerd. Samen met concept designers hebben we de presentatie Frames uitgevonden. Deze inrichting is lichter, meer open en flexibel door het gebruik van een frame met stalen profielen. Deze opstelling is zelf beschermd door een model.

Warm merk

Van Marcke wil een warm merk zijn en mensen helpen om van hun huis een warme thuis te maken. Daarom volgt Van Marcke de nieuwste tendensen op de voet. Ter gelegenheid van Batibouw 2016 werden de vier nieuwe stijlen voorgesteld: New Essentials, New Escapes, New Fusions en New Traditionals. Deze stijlen zijn een hedendaagse interpretatie van de vier sferen die Van Marcke reeds meer dan tien jaar hanteert. ‘New Essentials’ staat voor afgelijnde composities, zachte vormen en eenvoudige luxe. Met deze stijl kies je voor een sobere minimalistische sfeer in de badkamer. Ga je voor ‘New Fusions’ dan hou je van een kleurrijke, creatieve, uitbundige en avontuurlijke mix en match van verschillende elementen. Kenmerkend voor ‘New Traditionals’ is het gebruik van mooie materialen zoals marmer en hout. Deze materialen stralen elegantie en klasse uit. Met ‘New Escapes’ ga je voor natuurlijk en authentiek in een warm kleurenpalet van natuurlijke en organische materialen. Een zuiderse toets hier en daar past helemaal in deze stijl.

Duurzaam bouwen

De klimaatopwarming is dé grootste uitdaging waar we vandaag voor staan. Van Marcke is zich bewust van zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid. We proberen onze klanten te overtuigen om een zo ecologisch mogelijk product te kopen. In deze toonzaal in Brugge is er een nieuw Big Blue Point – adviescentrum voor water- en energiebesparende oplossingen. Ook bij de bouw van deze nieuwe toonzaal  (Van Marcke Inspirations) hebben we gestreefd naar een ecologisch verantwoord gebouw. Op een grondoppervlakte van 2792 m² werd een toonzaal ( met mezzanine) van bijna 2000 m² gebouwd, die verwarmd en gekoeld wordt door middel van een warmtepomp, met vloerverwarming in de ontvangst- en werkruimtes die het comfort van klanten en medewerkers verzekert. Na evaluatie van de behoeften zullen nog fotovoltaïsche panelen geplaatst worden om onze ecologische voetafdruk tot het minimum te beperken. Veel aandacht ging naar isolatie van het dak en de muren. Alle toiletten functioneren op regenwater en overal is er ledverlichting voorzien. Dit alles zal aangestuurd worden door een digicontrol-systeem. In het algemeen wordt bij de bouw van nieuwe winkels of de renovatie gestreefd naar zo ecologisch mogelijke technieken. Alle ledverlichting, verwarmings- en verluchtingssystemen in onze vestigingen worden centraal aangestuurd door een gebouwenbeheersysteem zoals digicontrol of gelijkaardig.

Distributiecentrum EDC

Het nieuwe distributiecentrum EDC (Excellent Distribution to Customers) aan de LAR-zuid is een huzarenstuk op het vlak van ecologische technieken. Het is een showcase voor milieuvriendelijke en duurzame technologieën. De site is water- en CO2-neutraal. De logistieke diensten zorgen voor minder verpakkingsafval en een beperking van de vrachtwagenkilometers.

Een lijstje van enkele toegepaste innovatieve technieken:

- Geothermische verwarming: met 512 boringen wordt warmte en koude uit de ondergrond onttrokken.

- Adiabatische koeling: dit is een duurzaam koelproces op basis van (regen)water in plaats van schadelijk freongas. Deze koeling zorgt voor een aangename temperatuur in een gedeelte van de kantoorgebouwen.

- Brandstofcellen: de groene stroom wordt tijdelijk gestockeerd met behulp van Solenco Powerbox- brandstofcellen.

- On-site waterzuivering: zwart water wordt gefilterd met behulp van IBA installaties. Het vervuilde water van parkings wordt gezuiverd van brandstof om zo grijs water te genereren. Het gefilterde water wordt samen met het regenwater opgeslagen in waterbekkens met een capaciteit van een half miljoen liter. Met behulp van innovatieve pompen wordt het geregenereerd tot drinkwater.

Het nieuwe distributiecentrum in cijfers:

- 70 miljoen euro

- 320 x 260 m (30 voetbalvelden)

- Totale omvang van het gebouw: ongeveer 90.000 m²

- 80% van alle orders gebeurt automatisch

Historiek

1929 : Te Kortrijk zet de heer Raymond van Marcke zijn eerste stappen in een bedrijf dat later zal uitgroeien tot de nummer 1 in België.

Hij richt zich aanvankelijk op de verdeling van sanitair en installatiemateriaal aan de erkende loodgieters, die op zijn beurt het materiaal bij de particuliere klant plaatst.

1938 : Van Marcke breidt uit naar Brugge. De heer Raymond Van Marcke roept een tweede vestiging in het leven. Met de hulp van zijn oudste broer Leon Van Marcke die in Brugge vertoeft, sticht hij een nieuw filiaal in de Guido Gezellelaan te Brugge.