Van Marcke tekent voor de toekomst.

U toch ook?

Kortrijk - 6 februari - Sign for my Future, dat alle Belgen samen mobiliseert om zich uit te spreken voor een krachtig klimaatbeleid, ging gisteren van start. Samen met een driehonderdtal captains of society uit middenveldorganisaties, het bedrijfsleven, jongeren, academici en de media roept die burgerbeweging alle Belgen op om te tekenen voor een krachtig Belgisch klimaatbeleid. Van Marcke tekent mee, en u?

Waarom is de klimaatproblematiek belangrijk voor Van Marcke?

De klimaatverandering heeft de wereld in zijn greep. Als we verderdoen zoals we vandaag bezig zijn, stijgt de temperatuur met 2 graden tegen 2050. Tegen dan zal de waterbevoorrading voor 82% van de EU-burgers in het gedrang komen. We moet dat tegenhouden. Caroline Van Marcke, CEO: “Tegen dan ben ik rond de 80 en is mijn jongste zoon 50 jaar.”

Mevrouw Caroline Van Marcke tekent daarom voor de toekomst met Sign for my Future.

“Het is dus enerzijds een persoonlijk engagement als moeder, om de toekomst van de volgende generaties te verzekeren. Maar ik teken vooral als CEO van de groep Van Marcke, de grootste verdeler van water- en warmteoplossingen in dit land. Ik voel mij 200% verantwoordelijk, net als mijn team van 1600 collega’s. Wij kunnen namelijk dagelijks het verschil maken door producten, diensten en oplossingen aan te bieden die het comfort van de gebruiker garanderen maar die vooral minder schadelijk zijn voor het milieu.”

Bij dezen doet ze ook een oproep: “Als we de doelstellingen uit het klimaatverdrag van Parijs willen behalen, moet België klimaatneutraal zijn vóór 2050 en moet de uitstoot van broeikasgassen flink dalen. Uw spaargeld op de bank brengt momenteel niet veel op, dus is het veel rendabeler om nu te investeren in de technieken van uw woningen. Op lange termijn zal dat u veel meer opbrengen, gezien de kosten van water en energie zullen blijven stijgen. Samen met de waarde van uw huis, stijgt zo ook de waarde van de planeet.”

Welke klimaatacties onderneemt Van Marcke zelf?

Als bedrijf voelen we ons verantwoordelijk voor onze daden. Daarom is de groep Van Marcke al meer dan 20 jaar een voortrekker op het gebied van duurzaamheid voor al onze stakeholders: personeel, klanten, installateurs, leveranciers, scholen, studieburelen, …

We kiezen bewust voor een duurzaam product en service leadership. Enerzijds door de verkoop van duurzame producten en diensten te promoten en onze kennis te delen via Van Marcke College. Anderzijds door ons eigen gebouwenpark zo duurzaam mogelijk te beheren. Bij de bouw of verbouwing van onze eigen gebouwen kiezen wij steeds voor de meest water- en energievriendelijke oplossing. Ons volledig nieuwe Europese distributiecentrum EDC is daarvan een uitstekend voorbeeld: we bouwden een volledig CO2-neutraal en wateronafhankelijk gebouw!

Een niet te negeren mandaat aan de politici.

Van Marcke wilt een krachtige boodschap uitsturen naar de politici, zodat ze werk maken van een krachtig klimaatbeleid. De oplossingen zijn er, nu moeten de beleidsmakers ze breed uitrollen en haalbaar en betaalbaar maken voor onze bedrijven en burgers.

“We moeten stoppen met de ‘yes but’-mentaliteit en bewust kiezen voor de ‘why not’-ingesteldheid! It’s time for action NOW! Tekent u mee?” Caroline Van Marcke, CEO

videos: