EDC

Efficiëntie en duurzaamheid zijn twee kernbegrippen voor Van Marcke. Stilstaan is
achteruit gaan. Stilstaan is geen optie, dat weet Van Marcke als geen ander. Dit jaar
bestaat het bedrijf 90 jaar. De kroon op het werk van het familiebedrijf is zonder twijfel
het volledig nieuwe Europees Distributiecentrum EDC (Excellent Distribution to
Customers). Met dit distributiecentrum – haar meest recente en grootste investering
ooit – bewijst Van Marcke eens te meer haar voortrekkersrol in zorgzaamheid voor mens en milieu.

De wereld verandert razendsnel. Een eerste vaststelling: de toekomst is digitaal. 94% van de Belgische bevolking gebruikt internet. 79% zoekt online naar een product of dienst  en 68% koopt effectief online een product of dienst. Een tweede vaststelling: we moeten ons aanpassen aan de klimaatverandering, maatregelen treffen tegen de extreme weersomstandigheden en klimaatneutraal zijn voor 2050 volgens de doelstellingen uit het klimaatverdrag van Parijs.

Van Marcke – marktleider in de distributie van sanitair, verwarming en duurzame oplossingen voor warmte en water – opent een nieuwe vestiging op de Bruggesteenweg in Roeselare. Naast de nieuwe toonzaal van 1.200 vierkante meter is er ook een winkel voor professionelen voorzien voor sanitair, centrale verwarming en wisselstukken, de Van Marcke Technics.

De huidige vestiging in de Stationsdreef in Roeselare dateert al van 1962 en voldoet niet meer aan de eisen. Door de gewijzigde verkeerssituatie aan het station is de toonzaal daar moeilijker te bereiken en is de zichtbaarheid sterk verminderd. Bovendien beantwoordt een gebouw uit 1962 niet meer aan de huidige criteria. Van Marcke staat immers voor duurzame gebouwen met een lage emissie. In de nieuwe vestiging op de Bruggesteenweg zitten alle factoren goed. De perfecte ligging – precies in het midden van de vestigingen in Kortrijk en Brugge en vlakbij de snelweg – is een pluspunt.

“Duurzaamheid voor medewerkers en het milieu”

Van Marcke investeert 70 miljoen euro in revolutionair nieuw distributiecentrum

Van Marcke, de Belgische marktleider in de distributie van sanitair en verwarming, centraliseert zijn logistieke diensten in een hyperduurzaam distributiecentrum in de transportzone LAR-zuid Kortrijk. Met deze investering van 70 miljoen euro gaat de familiale groep voluit voor excellentie in service.

Het juiste product op het juiste moment in voorraad hebben, blijft cruciaal voor installateurs, retailers, promotoren en internetbedrijven. Om deze klanten nog meer continuïteit en zekerheid te bieden, investeert Van Marcke in logistieke efficiëntie. Op een terrein van 17 hectare in de transport- en logistiekzone LAR-zuid in Kortrijk verrijst tegen maart 2018 het distributiecentrum EDC (Excellent Distribution to Customers). Vanuit dit distributiecentrum, dat 80 procent van de orders automatisch zal afhandelen, gaat Van Marcke het netwerk in Frankrijk, België, Luxemburg, Nederland en Zwitserland beleveren. Het bedrijf, sinds jaar en dag verbonden met de regio, waar ook de meeste werknemers wonen, kiest bewust voor regionale verankering.

“Het EDC komt in de plaats van het huidig distributiecentrum in Kortrijk en stelt ons in staat om zowel onze dienstverlening als ons maatschappelijk engagement te perfectioneren”, zegt Caroline Van Marcke, CEO van Van Marcke. “De wereld is economisch, geopolitiek en ecologisch in verandering. In die context zorgen wij voor levenskwaliteit. Enerzijds blijven we ambitieus in de ontwikkeling van producten en diensten, en mikken we op groei in nieuwe markten en productsegmenten. Anderzijds dragen we zorg voor het milieu en voor onze medewerkers, in lijn met het engagement dat we samen met meer dan 100 ‘Captains of Society’ zijn aangegaan in het kader van het klimaatverdrag van Parijs.”