Kortrijk

“Duurzaamheid voor medewerkers en het milieu”

Van Marcke investeert 70 miljoen euro in revolutionair nieuw distributiecentrum

Van Marcke, de Belgische marktleider in de distributie van sanitair en verwarming, centraliseert zijn logistieke diensten in een hyperduurzaam distributiecentrum in de transportzone LAR-zuid Kortrijk. Met deze investering van 70 miljoen euro gaat de familiale groep voluit voor excellentie in service.

Het juiste product op het juiste moment in voorraad hebben, blijft cruciaal voor installateurs, retailers, promotoren en internetbedrijven. Om deze klanten nog meer continuïteit en zekerheid te bieden, investeert Van Marcke in logistieke efficiëntie. Op een terrein van 17 hectare in de transport- en logistiekzone LAR-zuid in Kortrijk verrijst tegen maart 2018 het distributiecentrum EDC (Excellent Distribution to Customers). Vanuit dit distributiecentrum, dat 80 procent van de orders automatisch zal afhandelen, gaat Van Marcke het netwerk in Frankrijk, België, Luxemburg, Nederland en Zwitserland beleveren. Het bedrijf, sinds jaar en dag verbonden met de regio, waar ook de meeste werknemers wonen, kiest bewust voor regionale verankering.

“Het EDC komt in de plaats van het huidig distributiecentrum in Kortrijk en stelt ons in staat om zowel onze dienstverlening als ons maatschappelijk engagement te perfectioneren”, zegt Caroline Van Marcke, CEO van Van Marcke. “De wereld is economisch, geopolitiek en ecologisch in verandering. In die context zorgen wij voor levenskwaliteit. Enerzijds blijven we ambitieus in de ontwikkeling van producten en diensten, en mikken we op groei in nieuwe markten en productsegmenten. Anderzijds dragen we zorg voor het milieu en voor onze medewerkers, in lijn met het engagement dat we samen met meer dan 100 ‘Captains of Society’ zijn aangegaan in het kader van het klimaatverdrag van Parijs.”

De Belgische stichting Be Planet en de Stad Kortrijk lanceren een projectoproep naar geëngageerde Kortrijkse burgers en verenigingen die het brein zijn achter duurzame projecten die een positieve impact op het leefmilieu hebben. De jury evalueert de ingediende projecten volgens enkele selectiecriteria en kiest vervolgens projecten. De projecten krijgen van Be Planet en de Stad 500 tot 5.000 euro per project.

De stadsbesturen van Kortrijk en Menen hebben afgelopen maandag gelijktijdig de bouwvergunning afgeleverd voor de ontwikkeling van de transportzone LAR-zuid en voor de bouw van het nieuwe distributiecentrum van de Groep Van Marcke op dat bedrijventerrein. Het project strekt zich namelijk uit op zowel het grondgebied van Menen als van Kortrijk.

Bij de opwaardering van de wijk Venning in Kortrijk wordt de lat zeer hoog gelegd: men gaat voor een CO2-neutrale nul-energiewijk, binnen de reglementeringen van de sociale huursector. De bouwheer, de sociale huisvestingsmaatschappij Goedkope Woning uit Kortrijk, wil met het project definitief komaf maken met het heersende stigma rond sociale wijken, door te kiezen voor een radicale vernieuwing op verschillende vlakken.